Despre suplimentele nutritive
GHIDUL SUPLIMENTELOR NUTRITIVE
Vreti sa va imbunatatiti performantele, sa va dezvoltati masa musculara, sa slabiti, sa va refaceti mai usor dupa efort – numeroase companii producatoare de suplimente nutritive sustin ca au cea mai buna solutie pentru problemele voastre. Daca ati intrat macar odata intr-un magazin cu suplimente nutritive, probabil ca ati fost coplesiti de varietatea produselor si v-ati intrebat care ar fi cel mai potrivit pentru voi si care dintre suplimente au intr-adevar efectele cu care se lauda producatorii. Mai devreme sau mai tarziu, fiecare sportiv va lua contact cu aceste produse, numite generic suplimente nutritive.
Industria suplimentelor nutritive a cunoscut o evolutie surprinzatoare in ultimii ani, atingand cifre de afaceri de ordinul zecilor de miliarde in SUA; si in Romania s-a inregistrat o crestere extraordinara dupa 1989, aparand o serie de producatori autohtoni, pe langa importurile de produse din strainatate
Cultura moderna se caracterizeaza printr-o orientare catre competitie: fie concuram impotriva altora, fie chiar cu noi insine, incercand sa ne depasim permanent performantele. Indivizii implicati in activitati sportive sunt tentati sa utilizeze agenti farmacologici si chimici, care le-ar putea influenta pozitiv forta, rezistenta, capacitatea de raspuns la antrenament, refacerea dupa efort, compozitia corpului. Aceste substante sunt denumite ergogenice.
In categoria agentilor ergogenici intra atat substante legale, cat si cele considerate ilegale de catre forurile sportive. Sportivii moderni reprezinta paradoxuri in aceasta privinta: se antreneaza constiincios, au un regim alimentar bine echilibrat, primesc ingrijiri medicale pentru cele mai mici probleme, deci din acest punct de vedere pot fi considerati exponenti ai unei vieti sanatoase, insa pe de alta parte sunt tentati sa utilizeze substante care prezinta riscuri negative potentiale, ale caror efecte nu sunt bine cunoscute in multe cazuri.
Exista o mare cantitate de informatie in legatura cu aceste substante ergogenice: de la marturii ale sportivilor si celor din anturajul lor, publicitate, mass-media (televiziune, reviste), pana la studii stiintifice serioase. Este foarte important sa ne alegem cu grija sursele de informare, fiindca asa cum se spune „nu tot ce zboara se mananca”. Din dorinta de a-si vinde produsele, multe companii producatoare de suplimente se folosesc de publicitate agresiva, atribuind unor substante fara nici un efect, proprietati pe care acestea nu le au. Intre trucurile de marketing si adevarurile stiintifice poate face distinctia numai o persoana cu pregatire in domeniul nutritiei sportive, iar sfatul meu este sa cautati numai acele surse de informare cu adevarat credibile.
Nu uitati ca in cazul multor produse singurul efect real este cel placebo, adica o imbunatatire a performantelor datorata factorilor psihologici. Cu alte cuvinte, indivizii obtin rezultate mai bune pentru ca se autosugestioneaza ca substanta respectiva le va ameliora performanta, desi acesta nu are mai mult efect decat un pahar cu apa. Daca vreti, aceste produse fara efect va sunt de ajutor ca un partener de antrenament ce sta in spatele vostru cand faceti repetari cu o haltera grea si numai simplul fapt ca il stiti acolo va determina sa impingeti cu 1-2 repetari mai mult decat a-ti face-o daca el nu ar fi acolo.