Ce este HMB si cum ii ajuta pe sportivi

Beta hidroximetil butiratul este un metabolit al aminoacidului leucină, unul dintre cei mai importanti aminoacizi din organism. Atunci când leucina este metabolizată, ea este convertită în alfa keto isocaproat, care apoi este convertită în Beta HMB

Aproximativ 5% din leucină este convertită în HMB.

Acest supliment a devenit popular în 1990 și inițial a fost folosit pentru a limita pierderea masei musculare la bolnavii de cancer și SIDA, apoi a fost introdus în sport.

Cum funcționează?

Mecanismul nu este pe deplin înțeles, totuși există o serie de teorii.

Se consideră că beta HMB poate poate influența gena care controlează hormonul anabolizant IGF-1 respectiv insulin like growth Factor unu, la nivelul mușchilor scheletici.

Nivele crescute de IGF-1 susțin dezvoltarea masei musculare și concomitent previn distructia musculară.

În plus, HMB poate stimula dezvoltarea musculară sau sinteza proteică prin efect direct asupra căii mTOR, care este un regulator cheie al sintezei proteice.

Beneficii pentru performanță

Acest supliment pare a prezenta o mulțime de beneficii. A fost etichetat ca fiind anticatabolic, datorită capacității sale de a preveni catabolizarea proteinelor. Utilizarea lui ar putea reduce efectele catabolice ale efortului fizic la nivel muscular.

Acest lucru ar fi de ajutor pentru sportivi în menținerea și dezvoltarea masei musculare prin programele de antrenament, contribuind la creșterea forței.

HMB ar putea limita durerea musculară extremă ce apare în urma antrenamentelor și competițiilor dificile.

De asemenea ar putea fi de folos sportivilor în prevenirea pierderii de masă musculară, ce apare pe perioadele de imobilizare sau activitate redusă.

Ce spun studiile

Din nefericire studiile existente oferit rezultate mixte, în sensul că unele studii au au demonstrat existența unor beneficii, în timp ce altele nu. De aceea e nevoie de şi mai multe studii.

În principiu, pare că beneficiile suplimentării cu Beta HMB se manifestă și sunt mai semnificative la persoanele neantrenate, care înregistrează distrucții musculare mai importante în urma antrenamentelor solicitante.

De asemenea, studiile au arătat că beneficiile sunt prezente la sportivi mai ales atunci când se crește volumul și intensitatea antrenamentului sau când sunt expuși la diverse tipuri de stress fizic sau antrenamente cu care nu au fost obișnuiți.

Nu există foarte multe studii pe sportivi accidentați, însă acesta ar putea fi o zonă cu potenţiale beneficii.

Cum se folosește

De obicei se recomandă o doză de un gram, în administrare de trei ori pe zi, adică trei grame pe zi.  Această recomandare se bazează pe observația că doza detrei grame zilnic produce rezultate mai bune decât 1,5 G, dar nu neapărat mai bună decât 6g.

Posibile efecte secundare

În general, acest supliment pare să fie sigur pentru sportivi și s-a observat chiar că poate reduce anumiți factori de risc pentru bolile cardiovasculare, așa cum ar fi LDL colesterol crescut. Nu s-a observat un efect şi asupra HDL colesterol, însă s-a observat o reducere a tensiunii arteriale.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.